søndag 17. januar 2016

Podcast - perfekt når man strikker!

// Ikke sponset

Siden jeg har en sykdom som gjør at kreftene ofte ikke strekker til, er jeg  avhengig av å være i ro store deler av våkentiden også. Dermed har jeg tilpasset livet deretter, og putter så mye livskvalitet jeg bare kan inn i det.

Dette var jo grunnen til at jeg startet å strikke, jeg er ikke noe glad i å sitte uvirksom å glane på tv. Jeg er nemlig ikke noe for å hele tiden sitte foran en skjerm, så jeg har trent meg opp til å holde fokus på andre ting også. Ikke alltid jeg lykkes, men viljen er såpass stor at jeg ikke gir meg så lett.

Det er så altfor enkelt å sette på en tv-serie. Jeg bruker ofte Netflix og Viaplay, noen ganger tv2Sumo (synes Sumo er dyrt og irriterer meg over reklame inni flere programmer selv når man har betalt i dyre dommer for å se!)
Jeg ser altså noe tv-serier, men mer og mer hører jeg podcasts.

Grunnen til at podcasts er perfekt for meg, er at jeg ofte forstyrres av radio. Det er ikke FM-skurringen som vi hadde før som er problemet, men det er rett og slett variasjonen mellom prat og musikk. Noe musikk kan være fryktelig forstyrrende for hodet mitt - noe som for så vidt også irriterer meg, for jeg elsker jo musikk - så jeg unngår å høre på radio.

Jeg hører mine podcasts gjennom PodcastAddict, en app på mobilen. Den har Chromecast også, så jeg kaster den ofte til tv'n i stua som har god lyd via et lydanlegg.

Tusvik&Tønne. Det begynte der. Jeg er et ihuga #phungfolk for de innvidde.





De er på ingen måte politisk korrekte - og gud bedre så kjedelig det ville vært. Det er intenst, morsomt, grisete, hardt, vondt, følsomt, personlig, utleverende, belærende, blærete, kult, tøft, spennende og rett og slett imponerende.
Tar man dem bokstavelig uten snert og humor, så kan man like godt la være, men jeg har stor glede av disse damene.

Krisemøte:

Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannesen startet vel med radioprogrammer for ørten år siden i NRK og lokale oslo-radioer. Så hadde de en stund på Wimp, og nå er de både på iTunes og Tv2Humor, blir produsert av Monster.
De er morsomme! Liker å høre på dem.

Serial:
Serial utfordret meg litt, for den er jo på engelsk. Engelsk er ikke noe problem, det er hodet mitt som er problemet ;-) Jeg har jo et grunnfag i engelsk fra UiO, men ME er drit og ødelegger. Men jeg er så glad for at jeg tok sjansen. Jeg ELSKET første sesong, og nå samler jeg opp så jeg kan høre flere episoder i strekk av sesong 2.

Uløst:Denne podcasten er litt i gaten til Serial, men den er på norsk, laget av VG. Den tar for seg drapet på Birgitte Tengs, og jeg ble så dratt inn i denne at jeg hørte den i 2 digre jafs. Det var så mye jeg ikke visste om denne saken, selv om jeg har vært ganske sikker på at mange feil ble begått i den saken.
Anbefales på det varmeste hvis du liker krim-sjangeren og Serial.

Wahlgren&Wistam:
Tåler du svensk? Jeg vokste jo opp med svensk tv og takler svensk helt fint. Damene Pernilla Wahlgren og Sofia Wistam (fra Sofias engler på FEM) er bra damer. De snakker om alt mulig, og legger ikke noe i mellom. De forteller om flauser (for eksempel da Pernilla menset igjennom mens hun satt på fanget til noen i en teaterforestilling, på scenen - ubetalelig), oppturer, glamour som ikke var så glamourøst, nedturer, sorger og gleder.
Digger damene, og det er veldig lettbeint underholdning som passer når man vil la seg underholde.

Bokpod:
Glitrende podcast med ulike forfattere, produsert av Monkberry.
Hvis du liker bøker og norske forfattere, så hør! Kanskje lærer du noe nytt, til og med. Du får i hvert fall en innsikt!

---

Jeg hører på litt annet også, men dette var et lite utvalg. Tar gjerne i mot tips, altså, for det er en drøm å høre på podcasts. De beriker livet mitt.

En del strikketøy har jo mange transportetapper der man bare sitter og strikker rettstrikk, da er en podcast gull. Plutselig er du forbi alt det kjedelige, og du har ikke kjedet deg et eneste sekund. Du har heller ikke blitt rar i hodet av å se på en skjerm, du har bare sittet der og nytt hver maske.























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar