torsdag 26. februar 2015

Unyansert vaksinedebatt!

Grmph.. Jeg har hatt dette innlegget i kladd i bloggen noen uker nå. Jeg følger vaksinedebatten med argusøyne.

Det jeg IKKE forstår, er at folk ikke skjønner forskjellen på vaksiner. Det finnes nemlig de godt utprøvde, og så finnes det jeg kaller panikkvaksiner..

Ikke for det, de godt utprøvde blir jo endret på også.. MEN:

Jeg er en prøvekanin. I 1988 fikk jeg vaksinen mot hjernehinnebetennelse, Menigokokk B-vaksinen. Det har preget 25 av mine 40 år i livet. Før vaksinen hadde jeg knapt vært forkjølet, men allerede dagen etter hadde jeg feber, muskelsmerter, melkesyre ved trening som aldri forsvant osv. Det ble bare verre!

Jeg har til dels vært veldig, veldig syk, men for det meste har jeg hatt så lav energi/mye smerter/andre plager at det er som å ha løpt maraton, ha influensa og være fyllesyk, alt på en gang. Og ikke en gang innimellom, det er ALLTID sånn. Noen ganger verre.

BROSJYRE: Staten har fått kritikk for måten de informerte om vaksinen på. Foto: Folkehelseinstituttet

Norge er ikke det eneste landet som har påfallende mange syke (ME, MS, FM, CFS, Narkolepsi osv) etter dette vaksineforsøket. Både Polen og New Zealand, blant annet, har veldig mange syke.

Nå skal jeg ikke klage over livet mitt, innenfor de rammene jeg lever, så har jeg det godt, men det er store sorger og hull i livet mitt som skulle vært fulle av liv. Både på den ene og den andre måten. Det er ikke greit.

Jeg er for vaksiner. Vaksiner kan være veldig bra. Jeg ville latt barna mine tatt de fleste barnevaksiner (ikke den siste mot omgangssyke). Det er veldig viktig at vi får stoppet det vi kan innenfor rimelighetens grenser.  

Men det er noen ganger jeg reagerer. Som svineinfluensaen, alt ble gjort i en fei, og folk løp og fikk vaksiner, fullstendig ukritiske. Ingen stilte nevneverdig mange spørsmål. Etter å ha undersøkt saken viser det seg også at mange i helsevesenet ikke ville ta den.

http://forskning.no/helsepolitikk-helsetjeneste-helseadministrasjon-samfunnsmedisin-sykdommer-epidemier-influensa/2010-0 

HPV-vaksinen. Vi skal vaksinere våre 12 år gamle jenter, men gutta skal ikke ha den, enda de er smittebærere? Jeg reagerer. Det er halvveis og panikkartet. Ingen vil jo ha kreft. Ingen vil jo at barna skal ha kreft?

Jeg forstår veldig godt at vi skal vaksinere unger mot meslinger, kikhoste, polio, vannkopper osv. Det er jeg helt enig i. Men det må finnes en sunn skepsis, vi skal ikke ta nye vaksiner ukritisk. Vi kan ikke gamble med folks helse via vaksine heller. Jeg er et resultat, og utrolig mange med meg, av feilslått vaksine. Det er også utrolig arrogant at det er greit at mange blir alvorlig syke av vaksine.

Så når man snakker om vaksiner, så synes jeg man må snakke nyansert. Det ER forskjell!

FAKTA om ME og Vaksinesaken som ødela mye i livet mitt.

ME - Myalgisk encefalopati - er en nevrologisk sykdom som preges av ekstrem fysisk og mental utmattelse som forverres ved aktivitet. ME kalles også postviralt utmattelsessyndrom (PVFS) og kronisk utmattelsessyndrom. Det er en godkjent diagnose.

Diagnose stilles etter bestemte kriterier basert på en grundig klinisk vurdering.

ME begynner oftest akutt, vanligvis etter en infeksjon, f. eks. influensa, kyssesyke, halsbetennelse, virus på balansenerven, infeksjon etter vaksine.
Kognitiv funksjonsforstyrrelse (for eksempel problemer med konsentrasjon, hukommelse, holde på oppmerksomheten, blande ord) fører til en frustrerende manglende evne til å opprettholde normal intellektuell aktivitet.
Alvorlighetsgrad av symptomer kan svinge veldig, også i løpet av en dag.
Pasienten er ikke nødvendigvis trøtt hele tiden, men føler seg syk mesteparten av tiden.
Forverring eller tilbakefall skjer ofte etter for stor fysisk eller mental aktivitet .ME har en sterk tendens til å bli kronisk.
Helsevesenet har lite kunnskap og kompetanse på disse tilstandene. Det finnes ikke noen etablerte behandlingsmetoder som kan gjøre folk friske.

Vaksinesaken

• 180 000 norske ungdomsskoleelever deltok i et gigantisk vaksineforsøk i åra 1988 - 1991, i regi av Statens institutt for folkehelse.
• En vaksine mot meningokokk B-bakterien, som forårsaker hjernehinnebetennelse, skulle utprøves.
• Staten frårådet de vaksinerte å oppsøke lege med «bagatellmessige bivirkninger» etter vaksinasjon.
• I dag nektes vaksineofre erstatning fordi de ikke oppsøkte lege med sykdomstegn i løpet av de åtte første ukene etter vaksinasjonen.
• Bare én av 329 har fått erstatning etter behandling hos Norsk pasientskadeerstatning (NPE).

(det er i dag enda flere som har meldt sin sak inn til NPE – det kjempes fremdeles).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar