fredag 22. januar 2016

Guilty pleasure

Da jeg forstod - helt innerst inne - at jeg kom til å være syk i noen år, så tilpasset jeg meg. Jeg brukte en del tid på å finne meg til rette i mitt nye liv, for innimellom alt så kommer disse sorgdagene hvor man blir litt slått i gulvet og må stille seg de samme spørsmålene det foreløpig bare finnes et nedslående svar på.

Men jeg ble fast bestemt på å lage meg et liv, et liv jeg kunne virke i innenfor de rammene sykdommen ga meg. Jeg kan dessverre ikke få gjort noe med den, men jeg kan gjøre noe med hvordan jeg reagerer på de utfordringene den gir meg, og hvordan jeg lever med det.


Livet ble å omfavne ting jeg ikke nødvendigvis la så vekt på før. Jeg kan nesten garantere at jeg ikke hadde blitt en strikker hvis jeg ikke hadde blitt sittende pga sykdom. Sånn sett har den gitt meg masse glede.

En annen ting jeg gjorde ganske klart for meg selv, var at jeg ikke skulle bli en TV-slave. Jeg skulle skru mer av, enn på, følge med på minimalt med ting og ikke la fjernsynet styre meg. Det er så lett at tv blir stående på støtt, og sånn ønsker jeg ikke å ha det. Jeg vil ikke styres av tv-programmer og bruke tiden min på det. Og når jeg først ser, så har jeg stort sett noe i hendene, som regel et strikketøy.





Strikking er nå en ting, men en annen ting som jeg plutselig interesserer meg for er matlaging. Jeg er sågar såpass interessert at jeg er mer opptatt av å lage den, enn å spise den, selv om jeg selvfølgelig setter veldig pris på å spise den også.

Nå skal jeg være litt selvmotsigende, for selv om jeg ikke ser mye tv til å sitte så mye i ro som jeg gjør, så har jeg mine ting. Min guilty pleasure er egentlig en ting; matprogrammer. Selv 4-stjernes middag finner jeg inspirasjon fra, og jeg tar til meg råd fra Alfsen, og suger til meg det jeg kan.

At jeg gleder meg til TV2s nye satsing Top Chef, det er det ingen tvil om, og jeg har sett MANGE Masterchef-sesonger fra mange land. Mange. Og jeg elsker hvert sekund! Hvis noen prater til meg når jeg ser på sånne programmer så pauser jeg det ;-)

Denne uka ble jeg inspirert av P3-morgens Silje Nordnes. Hun lagde langtidskokt Barbacoa og jeg fikk umiddelbart lyst til å lage det - med hjemmelagde tortillas. Jeg tror det er mulig å få til. Var innom butikken og tok med halvannen kilo høyrygg, håper det blir bra. MÅ innom en Asia-butikk etter noe spesial-chili, men det får jeg til.



Guilty pleasures! Love it. <3














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar